مهـــــدی علیـه السـلام در عهـــــد جـدیــــــد اناجیل و ملحقات:
در اناجیل مختلف سخن درباره او آمده است: “همچنانکه برق از شرق ساطع شده تا مغرب ظاهر میشود، ظهور پسر انسان نیز چنین خواهد شد … و آنگاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد. و در آن وقت جمیع طوائف زمین سینهزنی کنند و پسر انسان را ببینید که بر ابرهای آسمان با قوت و جلال میآید …” (انجیل متی، فصل 24، بندهای 27 و 30).
و همین انجیل درباره انتظار سخن میراند: “لهذا شما نیز حاضر باشید، زیرا در ساعتی که گمان نبرید، پسر انسان میآید.” (فصل 24، بند 37 و 45).
و انجیل مرقس درباره وظایف منتظران میگوید: “ولی آن روز و ساعت را غیر از پدر، هیچکس اطلاع ندارد، نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم، پس برخود و بیدار شده، دعا کنید، زیرا نمیدانید که آن وقت کی میشود.” (انجیل مرقس، فصل 14، بندهای 26، 27، 31 و 33).
نکته جالب درباره اناجیل: “کلمه پسر انسان مطابق نوشته ماکس آمریکایی در کتاب قاموس کتاب مقدس، 80 بار در انجیل و ملحقات آن (عهد جدید) تکرار شده که فقط 30 مورد آن با عیسی (علیه السلام) مسیح قابل تطبیق است و 50 مورد دیگر توضیحاتی درباره منجی است که در آخر الزمان ظهور خواهد کرد و عیسی (علیه السلام) با او خواهد آمد و او را جلال خواهد داد و از ساعات و روز ظهور او جز حضرت پروردگار کسی اطلاعی ندارد.
❣الّلهُــمَّ عَجِّـــلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَــــرَجْ ❣
به گريه هاي بدون صدا دلم تنگ است
قسم به ندبه «آقا بيا» دلم تنگ است
ستاره مي چکد از خلوت شبانه من
به وسعت همه گريه ها دلم تنگ است
شکسته بال و پرم در هواي دلتنگي
قفس نشين شده ام بي تو تا دلم تنگ است
تو نيستي متعلق فقط به خوبان که
شبي به خلوت من هم بيا دلم تنگ است
به حلقه هاي ضريح مجعد زلفت
گره زدم دل سرگشته را دلم تنگ است
چه مي شود که شبي ميهمانتان باشم
براي خيمه سبز شما دلم تنگ است
شبيه عطر بهشت است عطر سردابت
براي خانه تان، سامرا دلم تنگ است
قسم به پرچم مشکي روضه ارباب
براي ديدن کرب و بلا دلم تنگ است
جواب : جواب از کلام امام صادق علیه السلام
مفضّل بن عمر آورده كه گفت:
از حضرت ابوعبداللَّه صادق عليه السلام درباره علم امام نسبت به آنچه در اقطار زمين هست پرسيدم، كه آيا در حالى كه در خانه اش نشسته و پرده اش را افكنده از آنها آگاه است؟
آن حضرت فرمود: اى مفضّل خداى تبارك و تعالى براى پيغمبر صلى الله عليه وآله وسلم پنج روح قرار داد:
روح زندگى كه با آن راه رفت و حركت نمود، و روحِ نيرو كه با آن بپاخاست و جهاد كرد، و روح شهوت كه با آن خورد و آشاميد و با زنان از راه حلال آميزش كرد، و روح ايمان كه با آن أمر كرد و عدالت نمود، و روح القدس كه با آن سنگينى نبوّت را تحمّل كرد.
و چون پيغمبر صلى الله عليه وآله وسلم وفات يافت روح القدس از او منتقل شد و در امام عليه السلام قرار گرفت، و روح القدس نه مى خوابد و نه غفلت مى كند، و نه سرگرم مى شود و نه سهو مى نمايد. آن چهار روح ديگر خواب و غفلت و سرگرمى دارند ولى روح القدس ثابت است. با آن، آنچه در شرق و غرب زمين؛ خشكى و دريا هست ديده مى شود.
عرض كردم: فدايت شوم، آنچه در بغداد است در دسترس امام است؟ فرمود: آرى، و هر آنچه زير عرش هست.
احمد بن اسحاق قمی، بزرگ شیعیان قم و از اصحاب امام جواد، هادی و عسکری علیه السلام بود.
او به دیدن حضرت صاحب الزّمان علیه السلام شرفیاب گردید او از وکلای حضرت عسکری علیه السلام و حضرت مهدی علیه السلام بود.
(ر.ک: کمالالدین و تمام النعمة، ج 2، باب 43، ش 16.)
در خاندان امامت از شأن و مرتبه والایی نیز برخوردار بود که نمونهای از آن حدیث در کمالالدین و تمام النعمة نقل شده است.
شیخ صدوق رحمه الله با ذکر سند نوشته است:
احمد بن اسحاق گوید:
بر امام عسکری علیه السلام وارد شدم و میخواستم از جانشین پس از وی پرسش کنم؛ او آغاز سخن کرد و فرمود:
ای احمد بن اسحاق!
خدای تعالی از زمان آدم علیه السلام زمین را خالی از حجّت نگذاشته است و تا روز قیامت نیز خالی از حجّت نخواهد گذاشت.
به واسطه او بلا را از اهل زمین دفع میکند و به خاطر او باران میفرستد و برکات زمین را بیرون میآورد.
گوید:
پرسیدم:
ای فرزند رسول خدا امام و جانشین پس از شما کیست؟
حضرت شتابان برخاست و داخل خانه شد و سپس برگشت در حالی که بر شانهاش کودکی سه ساله بود که صورتش مانند ماه شب چهارده میدرخشید.
صفحات: 1· 2