« مهربون | جانم حسین... » |
از رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم پرسیدند:
چرا پیش از نماز اذان و اقامه مستحب است، ولی در مورد عبادات دیگر چنین نیست؟
حضرت فرمود:
به خاطر این که نماز، شبیه حالتهای مختلف انسان در قیامت است.
* اذان به «نفخه اول» شباهت دارد؛
که با نفخه اول (و دمیدن اسرافیل در صور) همه مردم می میرند و از همین جاست که نشستن و سجده کردن بعد از اذان، مستحب است (سجده اشاره به مرگ و بازگشت انسان به خاک و زمین است)
* و اقامه نماز شبیه «نفخه دوم» است؛
(که با دمیدن اسرافیل در صور، در مرتبه دوم، مردگان زنده می شوند) که خدای متعال فرمود:
«وَ اسْتَمِعْ یَوْمَ یُنادِ المُنادِ مِن مَّکانٍ قَرِیبٍ» (1)
“و گوش فراده و منتظر روزی باش که منادی از مکانی نزدیک ندا می دهد”
* و قیام در نماز مانند برخاستن مردم از قبرهاست؛
چنان که فرمود: «یَوْمَ یَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ العالَمِین» (2)
“روزی که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان می ایستند".
* و بلند کردن دستها هنگام تکبیرة الاحرام، شبیه دست دراز کردن برای گرفتن نامه اعمال در قیامت است؛
که خدای بزرگ فرمود: «إِقْرأْ کِتابَکَ کَفی بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسیباً» (۳)
” و به او میگوییم کتاب را بخوان، کافی است که امروز، خود حسابگر خویش باشی.”
* و رکوع نماز، به خضوع خلایق در پیشگاه خالق شباهت دارد؛
چنانکه فرمود: «وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَیِّ الْقَیُّومِ» (۴)
“و (در آن روز) همه چهره ها در برابر خداوندِ حیّ قیّوم، خاضع می شود.”
* و سجودِ نماز، شبیه سجود بندگان برای خدای جهان (در قیامت) است که فرمود:
«یَوْمَ یُکشَفُ عَن ساقٍ وَ یُدْعَوْنَ اِلَی السُّجُودِ» (۵)
“(به خاطر بیاورید) روزی را که ساق پاها (از وحشت) برهنه میگردد و دعوت به سجود می شوند. “
* و تشهّدِ نماز شباهت دارد به زانو زدن خ در پیشگاه خدای متعال در روز قیامت. (۶)
********************************************
پی نوشت :
شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان
۱) سوره ق (۵۰)، آیه ۴۱٫
۲) سوره مطففین (۸۳)، آیه ۶٫
۳) سوره اسراء (۱۷)، آیه ۱۴٫
۴) سوره طه (۲۰)، آیه ۱۱۱٫
۵) سوره قلم (۶۸)، آیه ۴۲٫
۶) اسرار الصلوة، ص ۴۰ – ۴۱
سلام .
بسیار عالی بود .
موفق باشید .
سلام.خواهش می کنم
فرم در حال بارگذاری ...