« سلام بر ابراهیمبه چه انگیزه ای خدا را بپرستیم؟ »

کلیدرمز‌های عبور از درهای هشتگانه بهشت چیست،و کسانی که تقوای الهی پیشه کردند گروه گروه به سوی بهشت برده می‌شوند؛ هنگامی که به آن می‌رسند درهای بهشت گشوده می‌شود و نگهبانان به آنان می‌گویند:«سلام بر شما! گوارایتان باد این نعمتها! داخل بهشت شوید و جاودانه بمانید!(زمر/7)

همیشه غبطه می‌خورم به حال آدم‌هایی که قرار است روزی مخاطبِ درودِ تشریفات‌چی‌ها و خیرمقدم‌گوهای بهشت تو باشند. همان آدم‌هایی که همه چیزهای خوبت را برایشان سوا کردی و کنار گذاشته‌ای. تقواپیشگان.

تصورش را بکنید: در روز جشن مومنان،‌فوج فوج ملائکه خدا بال در بال هم، به صف شده‌اند برای تهنیت‌گویی. با تشریفات تمام و تکریمی وصف‌ناپذیر اینها را همراهی می‌کنند به سوی بهشت. بهشت خدا هم که شعور دارد و حیات، از شوق، برایشان آغوش می‌گشاید. چه لذتّی از این بالاتر؟

درهای بهشت که تا این لحظه بسته هست، باز می‌شود و دیگر برای همیشه باز می‌ماند. درست بر عکس درهای جهنم که یکبار باز می‌شود و دوباره بسته. حتی دریغ از یک روزنه کوچک! یعنی که بسته‌ی بسته. از بالا تا پایین همچون ستون‌هایی کشیده و طولانی.«فی عمد ممده» (همزه/9)

شاید فکر کنی این برای محکم‌کاریست، که مبادا جهنمیان خیال فرار به سرشان بزند. صدالبته که اینگونه نیست چون دست و پایشان در غل و زنجیر است: مُقَرَّنِینَ فِی الْأَصْفَادِ(ص/38).

اصلا باز بودن درب بهشت خودش یک نعمت است روی نعمت‌های دیگر. همانطور که بسته بودن درب جهنم و لو اهلش، قدرت فرار ندارند، یک نوع عذاب است در کنار سایر عذاب‌ها.

اما براستی این درهای بهشت چگونه‌اند؟ یعنی مثل درهای این دنیایی‌اند که مثلا کوبه‌ای دارند و قفلی و فلان؟

می‌روم پی یافتن پاسخ به این سوال و به یکی دو روایت ناب و حکمت‌آموز برمی‌خورم که حیفم می آید محرومتان کنم از این سفره معرفت.

روایت نخستین که حتم دارم از هر شیعه‌ای، دلبری می‌کند این است:

ابن عباس گوید: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: حلقه دَرِ بهشت از یاقوت سرخ است كه بر صفحه‏های طلا نواخته می‏شود. هنگامی كه حلقه بر آن صفحه بكوبد، صدا كند و گوید: «یا علی».

و دومین روایت که اندکی طولانی است اما بسیار پندآموز:

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: در شب معراج بهشت و نعمت‏های آن و دوزخ و عذاب‏های آن را مشاهده كردم. بهشت هشت در داشت و بر هر در چهار كلمه نوشته شده بود كه هر یك (از آن چهار مطلب) از دنیا و آنچه در آن است برای كسی كه بداند و عمل كند بهتر است. دوزخ و آتش هفت در داشت و بر هر یك از آنها سه كلمه بود كه هر كلمه از دنیا و آنچه در آن است برای كسی كه بداند و عمل كند بهتر است….

دَرِ اوّل بهشت: بر این در نوشته بود: «لا إله إلاّ اللّه، محمّد رسول اللّه، علىّ ولی اللّه»، زندگی خوب بر چهار پایه استوار است: قناعت، حق‏پردازی، ترك كینه‏توزی و هم‏نشینی با اهل خیر.

دَرِ دوم: بر این در نوشته بود: «لا إله إلاّ اللّه، محمّد رسول اللّه، علىّ ولی اللّه»، راهكار خوشی و سرور اخروی در چهار خصلت است: دست كشیدن بر سر یتیمان، مهربانی بر مستمندان، كوشش در برآوردن نیازهای مومنان و جویا شدن از حال تهی‏دستان و مساكین.

دَرِ سوم: بر این در نوشته بود: «لا إله إلاّ اللّه، محمّد رسول اللّه، علىّ ولی اللّه»، برای هر چیز چاره‏ای است و چاره صحت و سلامتی چهار چیز است: كم گفتن، كم خوابیدن، كم راه رفتن و كم خوردن.

دَرِ چهارم: بر آن در نوشته است: «لا إله إلاّ اللّه، محمّد رسول اللّه، علىّ ولی اللّه»، كسی كه به خدا و روز قیامت ایمان آورده است باید مهمانش را گرامی بدارد، همسایه‏اش را اكرام كند، پدر و مادرش را احترام كند و سخن نیك بگوید، یا اصلاً خاموش باشد.

دَرِ پنجم: بر آن نوشته است: «لا إله إلاّ اللّه، محمّد رسول اللّه، علىّ ولی اللّه»، كسی كه می‏خواهد به او ستم نشود ستم نكند، كسی كه می‏خواهد به او دشنام ندهند دشنام ندهد، كسی كه می‏خواهد خوار نشود خوار نكند، و هر كه می‏خواهد در دنیا و آخرت به دستگیره محكم چنگ زند باید بگوید: «لا إله إلاّ اللّه، محمّد رسول اللّه، علىّ ولی اللّه».

دَرِ ششم: بر آن نوشته شده: «لا إله إلاّ اللّه، محمّد رسول اللّه، علىّ ولی اللّه»، هر كس می‏خواهد قبر او گشاده گردد و گسترش یابد مسجد بسازد، هر كه می‏خواهد حشرات زیرزمین او را نخورند در مساجد بسیار بماند، هر كس می‏خواهد بدنش در قبر تر و تازه بماند و نپوسد مساجد را نظافت و تمیز كند و هر كه می‏خواهد جایگاهش را در بهشت ببیند مساجد را فرش كند.

دَرِ هفتم: بر این در نوشته شده: «لا إله إلاّ اللّه، محمّد رسول اللّه، علىّ ولی اللّه»، نورانیّت دل در گرو چهار چیز است: عیادت بیمار، تشییع جنازه، خرید كفن و پرداخت بدهكاری.

دَرِ هشتم: بر این در نوشته شده: «لا إله إلاّ اللّه، محمّد رسول اللّه، علىّ ولی اللّه»، هر كس می‏خواهد از همه درهای بهشت وارد گردد به چهار ویژگی دست یازد: سخاوت، حسن خلق، صدقه و ترك آزار بندگان خدا….[2] ویژگی‏های یاد شده سعادت دو سرای انسان را تأمین می‏كند. [3]

با همه این اوصاف، خدایا! من از تو باغ و راغ و حور و قصور و غلمان بهشت را نمی‌خواهم، روزی ما کن جنت‌القاء و رضوانت را که درباره‌اش فرموده‌ای:

خداوند به مردان و زنان باایمان، باغهایی از بهشت وعده داده که نهرها از زیر درختانش جاری است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ و مسکن‌های پاکیزه‌ای در بهشتهای جاودان (نصیب آنها ساخته)؛ و (خشنودی و) رضای خدا، (از همه اینها) برتر است؛ و پیروزی بزرگ، همین است! (توبه/72)
اللهم آمین!

منبع : تبیان


موضوعات: قرآنی
   شنبه 3 مهر 1395


فرم در حال بارگذاری ...

 << < اردیبهشت 1403 > >>
ش ی د س چ پ ج
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
یا ابا صالح المهدی ادرکنی
"یا ایها العزیز مسنا و اهلنا الضر و جئنا ببضاعة مزجاة فاوف لنا الکیل و تصدق علینا ان الله یجزی المتصدقین"
جستجو
کاربران آنلاین
  • انانه
  • امیرِعباس(حسین علیه السلام)
  • شمیم
  • سمیه صالحی
آمار
  • امروز: 216
  • دیروز: 334
  • 7 روز قبل: 924
  • 1 ماه قبل: 3278
  • کل بازدیدها: 78653
رتبه